Aby rozpocząć wyszukiwanie, wpisz poszukiwane wyrażenie.

Aby zapewnić trwałość zdobyczom Unii Europejskiej i sprostać globalnym wyzwaniom naszych czasów, potrzebujemy duchowej jedności Europy, potrzebujemy europejskiego poczucia tożsamości.

Home » Aktualności » Wystawa upamiętniająca KOR

Wystawa upamiętniająca KOR

Mija 40 lat od założenia Komitetu Obrony Robotników

 

W związku z 40 rocznicą założenia Komitetu Obrony Robotników przygotowujemy instalację przestrzenną upamiętniającą to wydarzenie. Pomyślana jest ona jako obiekt, który wtargnął w Skwer Wolnego Słowa z wydawałoby się odległej i już zapomnianej rzeczywistości. „Rozpadająca się” żelbetowa komora ustawiona w eleganckiej przestrzeni śródmieścia Warszawy ma być swoistym „intruzem”, elementem niepasującym, prowokującym, niemal szokującym. Materiał żelbetowy, który odsyła do epoki budownictwa lat 70-tych, pełni wyjątkową rolę symboliczną. Jest to bowiem gruz wyburzanej właśnie fabryki Ursusa, miejsca wydarzeń Czerwca ’76. Instalacja zbudowana z tego gruzu, z fragmentami rdzewiejącego zbrojenia jest nośnikiem pamięci o wydarzeniach, które legły u podstaw późniejszych przemian i ostatecznego obalenia reżimu politycznego w Europie Wschodniej. Enigmatyczna forma przyciągać ma przechodniów do wejścia do środka, do pochylenia głowy i zanurzenia się w czasoprzestrzeń półmroku, wypełnioną dźwiękami, dokumentami i obrazami.

 

Konstruując scenariusz wystawy postanowiliśmy oprzeć się wyłącznie o materiały archiwalne z okresu czerwiec 1976 – grudzień 1981. Narracja wystawy rozłożona jest na cztery wewnętrzne ściany żelbetowej komory. Pierwsza ściana, na wprost wejścia, jest punktem wyjścia całej wystawy. Dotyczy ona roku 1981, który jest datą jednocześnie 5 rocznicy założenia KOR-u i momentem jego zamknięcia, datą I Zjazdu delegatów Solidarności, głośnych rocznic 5-lecia wydarzeń czerwcowych, ale też gorzką chwilą w którym wielu byłych członków KOR-u została internowana i aresztowana w związku ze stanem wojennym. Wychodząc od tej daty cofamy się w czasie do wydarzeń czerwcowych, do protestów i następnie prześladowań robotników, które stanowić mają temat drugiej ściany. Trzecia ściana to założenie KOR, Apel do społeczeństwa i władz PRL, początek działalności, zaangażowanie się w procesy sądowe i pomoc prześladowanej ludności Radomia. Czwarta ściana to przekształcenie KOR w KSS KOR i działalność polityczna, m.in. druk i kolportaż bibuły, sprawa Pyjasa. Tym samym pierwsza ściana stanowi kontynuację ostatniej, w której opisane jest przejście od KOR-u do Solidarności, ciągłość idei, działań, bohaterów. Całość narracji stanowi zamkniętą pętlę czasową. Ten sam schemat narracji będzie obecny w warstwie dźwiękowej, na którą składać się będą archiwalne zapisy z Radia Wolna Europa, Polskiego Radia i innych dokumentacji dźwiękowych z epoki. Ważne będzie precyzyjne wypracowanie przestrzeni dźwiękowej, ewokującej wrażenie bycia otoczonym przez różne głosy. Relacje świadków, odczyty i oficjalne przemówienia odtwarzane wewnątrz komory mieszać się mają z dźwiękiem odtwarzanym na zewnątrz, w przestrzeni skweru. Ma to być naprzemiennie odtwarzana poezja Barańczaka w aranżacji Haliny Mikołajskiej oraz muzyka Jana Krzysztofa Kelusa.

 

Uniwersalny głos poezji i muzyki wypełniający plac ma być estetycznym pomostem między historycznymi wydarzeniami sprzed kilkudziesięciu lat a tu i teraz przestrzeni współczesnej Warszawy, europejskiego miasta, będącego częścią wolnego, tolerancyjnego i pokojowego świata zachodniego. Barańczak i Kelus tworzyć mają przestrzeń buforową między codziennością miasta a trudnymi wspomnieniami z przeszłości. Symbolicznie również przestrzegają, że ten dystans czasowy jest tylko pozorny, że temat KOR-u, wskazujący na fundamentalne wartości demokracji i praw człowieka, jest tematem podstawowym i aktualnym.

 

W związku z tą inicjatywą zorganizowaliśmy zbiórkę pieniędzy. Kwoty w dowolnej wysokości, które pozwolą na zorganizowanie wystawy, można wpłacać na specjalnie wydzielony nr konta:

 

Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka

Adres: ul. Wilcza 9A lokal 7 ; 00-538 Warszawa

Bank PKO SA, nr rachunku: 19 1240 6003 1111 0010 6633 9563

Tytułem: „działalność statutowa: Memoriał wystawa”