Warsztaty historyczne „Atelier Clio – przez zdjęcie do historii”

„Atelier Clio – przez zdjęcie do historii” to cykl warsztatów dla młodych warszawiaków i warszawianek, w wieku od 13 do 18 lat, realizowany w okresie roku szkolnego 2024/2025. W centrum projektu jest historia, a punktem wyjścia do jej poznania: zdjęcie.

Projekt warsztatów historycznych ma już swoją historię: Fundacja Geremka realizowała takie warsztaty, zatytułowane “Przez współczesność do historii”, od 2010 roku. W tegorocznej edycji projektu czerpiemy z dotychczasowych doświadczeń i jednocześnie wprowadzamy modyfikacje. Wprowadzamy m.in. nową formułę pracy z młodzieżą – pracę z fotografią – która wybrzmiewa również z nazwie projektu: “Przez zdjęcie do historii”. 

Projekt jest skierowany do młodzieży zainteresowanej tematyką historyczną, społeczną, polityczną, jak również współczesnymi wyzwaniami na poziomie Polski, Europy i świata.

Wypełnij zgłoszenie online!

Zapoznaj się z harmonogramem spotkań w semestrze letnim.

Cele i korzyści projektu

Celem projektu jest rozwijanie zainteresowań młodych najnowszą historią Polski, Europy, świata. Chodzi również o rozszerzenie oferty szkolnej – bazującej na historii politycznej i modelu historii wydarzeniowej – i dowartościowanie historii społecznej, gospodarczej, obyczajów i kultury. A przede wszystkim o wykorzystanie historii do zrozumienia współczesnych wyzwań oraz do pobudzania otwartej i krytycznej dyskusji o związkach, analogiach między przeszłością a dzisiejszym światem.  Budując program warsztatów uwzględniamy tematy, które są ważne dla młodych ludzi, a jednocześnie są aktualnie przedmiotem dyskusji (a często manipulacji) w przestrzeni publicznej. 

Praca w projekcie jest oparta na formule warsztatowej, a wykorzystywanym na zajęciach medium będą zdjęcia. Podążamy za założeniem Susan Sontag, że “zbierać fotografie, to zbierać świat” – interesować się nim, rozumieć, patrzeć na niego z różnych perspektyw, krytycznie analizować. Fotografia to źródło historyczne niedowartościowane w edukacji szkolnej (w której dominują źródła pisane), a jednocześnie narzędzie bliskie i atrakcyjne dla młodych ludzi. Dla młodego pokolenia zdjęcia – w mediach społecznościowych, na Instagramie – stały się ważnym środkiem przekazu i źródłem informacji. Poprzez pracę ze zdjęciem chcemy zwiększyć wśród młodych świadomość, że zdjęcie jest kreacją – to kadr, który pokazuje nam autor, jego perspektywa, trzeba do niego podchodzić krytycznie. Celem projektu – oprócz rozwijania zainteresowań historią – jest zatem również uruchamianie krytycznego myślenia wśród młodych i budowanie odporności społecznej na manipulację czy dezinformację. 

Inauguracja projektu w semestrze zimowym, 2024

Pierwszym wspólnym spotkaniem, w dniu 30 listopada 2024, rozpoczęliśmy pracę z uczestnikami zimowego semestru programu „Atelier Clio”. Na to spotkanie zaprosiliśmy również rodziców. Naszym celem było wzajemne poznanie się, opowiedzenie o Fundacji, zmapowanie motywacji, oczekiwań. Przedstawienie założeń projektu społeczno-edukacyjnego i jego efektów.

Rozmowa była dla nas źródłem informacji– jak komunikować o projekcie, jak dotrzeć do młodych, rodziców, nauczycieli, jak realizować działania, by były atrakcyjne dla młodych.

Drugą częścią tego spotkania było wprowadzenie do projektu warsztatów historycznych. Omówienie tematów i zagadnień, przedstawienie prowadzącego oraz wspólny namysł nad oczekiwaniami uczestników co do spotkań z zapraszanymi gośćmi. Tak, aby te spotkania były dla nich oczekiwane i interesujące.

Praca projektowa

W I semestrze zaprosiliśmy uczestników i uczestniczki projektu Atelier Clio do współpracy przy planowaniu i rozwijaniu projektu. Działania rozpoczęliśmy od spotkania otwierającego, podczas którego poznaliśmy się: siebie nawzajem oraz swoje motywacje i oczekiwania. Następnie przeprowadziliśmy wspólny namysł, jak prowadzić działania projektowe, aby były one atrakcyjne dla młodych warszawiaków i warszawianek.


Podczas kolejnych spotkań pracowaliśmy metodą projektowania niestandardowych rozwiązań Design Thinking: poznaliśmy założenia metody, a następnie przekładaliśmy ją na praktykę. Podążając za kolejnymi etapami metody:

  • stworzyliśmy personę potencjalnego odbiorcy naszych działań

  • wygenerowaliśmy pomysły na działania, przefiltrowaliśmy je i wybraliśmy te, które będą realizowane

Ulotka informacyjna o projekcie i plakaty przygotowane przez uczestników i uczestniczki projektu: Melę, Jerzego, Mikołaja, Mateusza, Gosię, Gabriela, Janka, Janka i Janka.

Media o projekcie

O projekcie Atelier Clio można przeczytać w stołecznym wydaniu Wyborczej.pl

Inauguracja projektu w semestrze letnim, luty 2025

20 lutego 2025, odbyło się spotkanie inaugurujące warsztaty Atelier Clio w semestrze letnim.

Uczestnicy obejrzeli film o Patronie Fundacji prof. Bronisławie Geremku oraz uczestniczyli w wykładzie dot. Jego osoby i dorobku.

Młodzi mogli się zapoznać z celami projektu, harmonogramem oraz wykładowcą. Uczestnicy semestru zimowego zaprezentowali swoją pracę w ramach działania projektowego i opowiedzieli o szkoleniu z pracy metodą Design Thinking.

Warsztaty historyczne z Piotrem Podemskim

W sobotę, 8 marca 2025 warsztaty historyczne poprowadził dr Piotr Podemski – historyk i kulturoznawca, adiunkt w Instytucie Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej UW, stypendysta Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta i Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji, egzaminator Matury Międzynarodowej, ekspert w międzynarodowych projektach edukacyjnych m.in. Rady Europy.

W ramach projektu „Atelier Clio” poprowadził warsztaty dla grupy polskiej na temat „1945: Ludwik Solski przy odgruzowywaniu” oraz dla grupy powszechnej na temat „1966: Mao w Jangcy”.

To była wyjątkowa okazja, w tej edycji warsztatów, na spotkanie i rozmowę z wyjątkowo inspirującym nauczycielem i historykiem.

Spotkanie z Igorem Rakowskim-Kłosem

W sobotę, 22 marca, uczestnicy projektu „Atelier Clio” spotkali się z Igorem Rakowskim-Kłos. Dziennikarzem historycznym i pisarzem, od lat związanym z „Gazetą Wyborczą”. Autorem książki „Dzień przed. Czym żyliśmy 12 grudnia 1981 roku”. Dziennikarz wrócił w niej do dnia poprzedzającego wprowadzenie stanu wojennego w Polsce. Przywoływał wspomnienia osób z przedednia wprowadzenia stanu wojennego w Polsce, czym nakreślił nam barwny i momentami zaskakujący obraz zwykłego życia w PRL na chwilę przed tragedią.

Podczas spotkania Igor Rakowski-Kłos przedstawił nam także tajniki pracy dziennikarskiej oraz kulisy powstawania książki reporterskiej.

Dziękujemy za to inspirujące spotkanie!

Spotkanie z Jarosławem Kurskim

W sobotę 10 maja 2025r. uczestniczki i uczestnicy warsztatów historycznych „Atelier Clio” spotkali się z redaktorem Jarosławem Kurskim, autorem m.in. biografii Lecha Wałęsy „Wódz”.

Rozmowa z gościem, który przez 10 miesięcy był rzecznikiem Lecha Wałęsy, skupiała się na jego własnych doświadczeniach opozycyjnych, czasach rodzącej się Solidarności, na zasadniczej roli Lecha Wałęsy w obaleniu komunizmu i transformacji ustrojowej w Polsce.

Żywa dyskusja z gościem nie ograniczała się do tematów z historii najnowszej. Młodzież była także zainteresowana obecną sytuacją na świecie, w Europie i Polsce. Gość odpowiadał na pytania dotyczące polskiej obecności w UE, wyzwań, jakie stoją przed UE, zagrożeń dla demokracji, współczesnych autorytaryzmów.

Jarosław Kurski tłumaczył, czym jest „ucieczka od wolności”, brak krytycznego myślenia, zwłaszcza w czasach odwracania znaczenia słów, dezinformacji i fake-newsów. A także na czym polega niezależne dziennikarstwo i wolne media.

Prowadzący

Aleksander Pawlicki – nauczyciel historii, wiedzy o społeczeństwie, filozofii i retoryki. Absolwent Instytutu Historii UW i Szkoły Nauk Społecznych PAN. Uczy w liceum. Wykładowca w Szkole Edukacji Uniwersytetu Warszawskiego i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Autor programów szkolnych i podręczników. Współtworzył podstawę programową w 2008 roku, konsultował prace nad reformą programową na Ukrainie. Chce przygotować do pracy i wspierać w rozwoju młodych nauczycieli, by odmienili szkoły na lepsze, a ich doświadczenia pomogły wypracować nowoczesny model kształcenia przyszłych nauczycieli. Chciałby, żeby każdy z nauczycieli był w szkole nie tylko znawcą swojej dziedziny, wychowawcą, lecz także ekspertem od tego, jak skutecznie się uczyć.

Założenia projektu

Uczestnicy i uczestniczki będą spotykać się na warsztatach w wybrane soboty (co druga sobota, z uwzględnieniem świąt, ferii, itp.). W semestrze zimowym roku szkolnego 2024/2025 zajęcia rozpoczną się w dn. 30 listopada; w semestrze letnim potrwają od 22 lutego do 14 czerwca. Młodzież będzie pracować w dwóch grupach wiekowych i tematycznych. W czasie projektu odbędą się również dwa spotkania dyskusyjne z gośćmi (np. fotografami, autorami reportaży). Dodatkowym elementem “Atelier Clio” są działania projektowe. Na pierwszym etapie (semestr zimowy) młodzież w małych grupach pracuje metodą Design Thinking nad usprawnieniem projektu, dostosowaniem komunikacji o warsztatach i ich programu do potrzeb i zainteresowań rówieśników. W semestrze letnim uczestnicy wykorzystają doświadczenie pracy projektowej do zaprojektowania i przygotowania wystawy podsumowującej cykl warsztatów historyczno-fotograficznych. To będzie wydarzenie otwarte dla rodzin, na którym będą prezentowane wybrane zdjęcia z warsztatów, uzupełnione o kadry stworzone czy wybrane przez młodych.

Celem działań projektowych jest rozwijanie i zwiększanie kompetencji społecznych wśród młodych warszawiaków (poprzez pracę w grupie, podział ról, zadań, branie odpowiedzialności za wydarzenia). Wiemy jednak, że by pracować projektowo kluczowe jest dobre poznanie się ludzi, stworzenie przyjaznej, bezpiecznej atmosfery i silnej grupy. Dlatego pierwszym planowanym w projekcie działaniem – zarówno w semestrze zimowym, jak i letnim – są wspólne dla wszystkich uczestników i uczestniczek warsztaty poznawcze i integracyjne.

Wypełnij zgłoszenie online!

Do pobrania

Finansowanie

Projekt realizowany przez Fundację Centrum im. prof. Bronisława Geremka z siedzibą w Warszawie 00-538, przy ul. Wilczej 9 a/ 7 w ramach dotacji z programu „Młodzi kompetentni warszawiacy w swoim mieście” realizowanym ze środków Urzędu Miasta Stołecznego Warszawa – Biura Edukacji.

Wróć do: Warsztaty historyczne „Atelier Clio – przez zdjęcie do historii”

Korzystamy z ciasteczek. Więc informacji tutaj: polityka prywatności. 

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close