Warsztaty historyczne „Atelier Clio – przez zdjęcie do historii”

„Atelier Clio – przez zdjęcie do historii” to cykl warsztatów dla młodych warszawiaków i warszawianek, w wieku od 13 do 18 lat, realizowany w okresie roku szkolnego 2024/2025. W centrum projektu jest historia, a punktem wyjścia do jej poznania: zdjęcie.

Projekt warsztatów historycznych ma już swoją historię: Fundacja Geremka realizowała takie warsztaty, zatytułowane “Przez współczesność do historii”, od 2010 roku. W tegorocznej edycji projektu czerpiemy z dotychczasowych doświadczeń i jednocześnie wprowadzamy modyfikacje. Wprowadzamy m.in. nową formułę pracy z młodzieżą – pracę z fotografią – która wybrzmiewa również z nazwie projektu: “Przez zdjęcie do historii”. 

Projekt jest skierowany do młodzieży zainteresowanej tematyką historyczną, społeczną, polityczną, jak również współczesnymi wyzwaniami na poziomie Polski, Europy i świata.

Wypełnij zgłoszenie online!

Atelier Clio – zdjęcie historii

Celem projektu jest rozwijanie zainteresowań młodych najnowszą historią Polski, Europy, świata. Chodzi również o rozszerzenie oferty szkolnej – bazującej na historii politycznej i modelu historii wydarzeniowej – i dowartościowanie historii społecznej, gospodarczej, obyczajów i kultury. A przede wszystkim o wykorzystanie historii do zrozumienia współczesnych wyzwań oraz do pobudzania otwartej i krytycznej dyskusji o związkach, analogiach między przeszłością a dzisiejszym światem.  Budując program warsztatów uwzględniamy tematy, które są ważne dla młodych ludzi, a jednocześnie są aktualnie przedmiotem dyskusji (a często manipulacji) w przestrzeni publicznej. 

Praca w projekcie jest oparta na formule warsztatowej, a wykorzystywanym na zajęciach medium będą zdjęcia. Podążamy za założeniem Susan Sontag, że “zbierać fotografie, to zbierać świat” – interesować się nim, rozumieć, patrzeć na niego z różnych perspektyw, krytycznie analizować. Fotografia to źródło historyczne niedowartościowane w edukacji szkolnej (w której dominują źródła pisane), a jednocześnie narzędzie bliskie i atrakcyjne dla młodych ludzi. Dla młodego pokolenia zdjęcia – w mediach społecznościowych, na Instagramie – stały się ważnym środkiem przekazu i źródłem informacji. Poprzez pracę ze zdjęciem chcemy zwiększyć wśród młodych świadomość, że zdjęcie jest kreacją – to kadr, który pokazuje nam autor, jego perspektywa, trzeba do niego podchodzić krytycznie. Celem projektu – oprócz rozwijania zainteresowań historią – jest zatem również uruchamianie krytycznego myślenia wśród młodych i budowanie odporności społecznej na manipulację czy dezinformację. 

Prowadzący

Aleksander Pawlicki – nauczyciel historii, wiedzy o społeczeństwie, filozofii i retoryki. Absolwent Instytutu Historii UW i Szkoły Nauk Społecznych PAN. Uczy w liceum. Wykładowca w Szkole Edukacji Uniwersytetu Warszawskiego i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Autor programów szkolnych i podręczników. Współtworzył podstawę programową w 2008 roku, konsultował prace nad reformą programową na Ukrainie. Chce przygotować do pracy i wspierać w rozwoju młodych nauczycieli, by odmienili szkoły na lepsze, a ich doświadczenia pomogły wypracować nowoczesny model kształcenia przyszłych nauczycieli. Chciałby, żeby każdy z nauczycieli był w szkole nie tylko znawcą swojej dziedziny, wychowawcą, lecz także ekspertem od tego, jak skutecznie się uczyć.

Założenia projektu

Uczestnicy i uczestniczki będą spotykać się na sobotnich warsztatach (sprawdź harmonogram warsztatów). Będą pracować w dwóch grupach wiekowych i tematycznych. W czasie projektu odbędą się również 2 spotkania dyskusyjne z gośćmi (np. fotografami, autorami reportaży). Dodatkowym elementem “Atelier Clio” są działania projektowe. Młodzi będą pracować w małych grupach, pod okiem tutora nad zaprojektowaniem i przygotowaniem wystawy podsumowującej projekt. To będzie wydarzenie otwarte dla rodzin, na którym będą prezentowane wybrane zdjęcia z warsztatów, uzupełnione o kadry stworzone czy wybrane przez młodych.

Celem działań projektowych – prowadzących do organizacji spotkań z gośćmi i wystawy końcowej – jest rozwijanie i zwiększanie kompetencji społecznych wśród młodych warszawiaków (poprzez pracę w grupie, podział ról, zadań, branie odpowiedzialności za wydarzenia). Wiemy jednak, że by pracować projektowo, kluczowe jest dobre poznanie się ludzi, stworzenie przyjaznej, bezpiecznej atmosfery i silnej grupy. Dlatego pierwszym planowanym w projekcie działaniem są wspólne dla wszystkich uczestników i uczestniczek warsztaty poznawcze i integracyjne.

Wypełnij zgłoszenie online!

Do pobrania

Finansowanie

Projekt realizowany przez Fundację Centrum im. prof. Bronisława Geremka z siedzibą w Warszawie 00-538, przy ul. Wilczej 9 a/ 7 w ramach dotacji z programu „Młodzi kompetentni warszawiacy w swoim mieście” realizowanym ze środków Urzędu Miasta Stołecznego Warszawa – Biura Edukacji.

Wróć do: Warsztaty historyczne „Atelier Clio – przez zdjęcie do historii”

Korzystamy z ciasteczek. Więc informacji tutaj: polityka prywatności. 

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close