“Atelier Clio – przez zdjęcie do historii”. Warsztaty historyczno-fotograficzne
Żyjemy w trzeciej dekadzie XXI w., ale wydarzenia z poprzedniego stulecia pozostają dla nas najważniejszym punktem odniesienia: wojny światowe, ludobójstwa, totalitaryzmy i ruchy oporu wobec nich to wciąż najbardziej płodne opowieści i symbole w naszej przestrzeni politycznej i kulturowej. Obrazy pochodzące z tego czasu zajmują centralne miejsce w naszych wyobrażeniach o świecie. Pod wieloma względami wiek XX wciąż tu jest, a my wciąż jesteśmy w nim.
Fotografia była jednym z najważniejszych elementów krajobrazu medialnego i po prostu życia codziennego w długim wieku XX. Sztuka fotografii wciąż jest z nami, ale w obliczu bezprecedensowego przyspieszenia i intensyfikacji obiegu oraz obróbki obrazów musimy zadać sobie pytanie, czy fotografia wciąż oddziałuje na ludzi, zarówno jednostki, jak i społeczeństwa, w ten sam sposób co kiedyś. Jak oglądali i interpretowali te obrazy ludzie w przeszłości, a jak my możemy robić to dzisiaj?
Podczas zajęć przeanalizujemy 20 różnych fotografii, a pewnie wiele więcej, bo każda z wybranych na ten rok prowadzi zastęp towarzyszek – innych fotografii, które ujawniają konteksty, korespondencje, konsekwencje tej pierwszej.
Warsztaty pozwolą nam nie tylko spojrzeć szerzej na wydarzenia historyczne, ale również przyjrzeć się fotografii jako cennemu medium informacyjnemu.
Dla kogo są warsztaty?
Warsztaty skierowane są dla osób z klas ósmych szkół podstawowych i wszystkich klas szkół średnich, zainteresowanych tematyką historyczną, społeczną, polityczną, jak również współczesnymi wyzwaniami na poziomie Polski, Europy i świata.
Zapisy
Rekrutacja odbywa się poprzez kwestionariusz osobowy. Link do kwestionariusza poniżej.
Zgłoszenia przyjmujemy do dnia 17 października 2025 roku.
Warsztaty są bezpłatne, a liczba miejsc jest ograniczona.
Spotkania organizowane są w siedzibie Fundacji Geremka, która znajduje się w samym centrum Warszawy. Odbywają się one w wybrane soboty w trakcie roku szkolnego. Harmonogram zajęć, regulamin oraz klauzula RODO dostępne poniżej w zakładce dokumenty.
Prowadzący
dr Tomasz Hen-Konarski – Pracownik naukowy Instytutu Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego (2011) oraz Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji (2017). Był stypendystą, stażystą lub wykładowcą wizytującym m. in. na Uniwersytecie Londyńskim (UCL SSEES), Uniwersytecie Bielefeldzkim, Uniwersytecie Środkowoeuropejskim w Budapeszcie, Ukraińskim Uniwersytecie Katolickim we Lwowie, Uniwersytecie Wiedeńskim oraz Uniwersytecie Harvarda w Cambridge w stanie Massachusetts. Obecnie zajmuje się dziejami politycznymi i społecznymi Kościoła greckokatolickiego w przedrozbiorowej Rzeczypospolitej oraz w Monarchii Austriackiej. Przez kilka lat uczył historii w dwóch warszawskich liceach.
Aleksander Pawlicki – nauczyciel historii, wiedzy o społeczeństwie, filozofii i retoryki. Absolwent Instytutu Historii UW i Szkoły Nauk Społecznych PAN. Uczy w liceum. Wykładowca w Szkole Edukacji Uniwersytetu Warszawskiego i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Autor programów szkolnych i podręczników. Współtworzył podstawę programową w 2008 roku, konsultował prace nad reformą programową na Ukrainie. Chce przygotować do pracy i wspierać w rozwoju młodych nauczycieli, by odmienili szkoły na lepsze, a ich doświadczenia pomogły wypracować nowoczesny model kształcenia przyszłych nauczycieli. Chciałby, żeby każdy z nauczycieli był w szkole nie tylko znawcą swojej dziedziny, wychowawcą, lecz także ekspertem od tego, jak skutecznie się uczyć.