Aktualności

Wystartowała nasza akcja profrekwencyjna przed wyborami do Parlamentu Europejskiego. Kierujemy ją do najmłodszych wyborców i wyborczyń – najmniej zmobilizowanych do udziału w wyborach europejskich. Z ich udziałem powstała cała kreacja na rolki i grafiki, które publikujemy w mediach społecznościowych, na kanałach projektu Born in EU. “Mam głos” – to fraza, która pada we wszystkich filmikach profrekwencyjnych.

– Od jednej z uczestniczek nagrań do kampanii usłyszeliśmy, że spędziła z nami najlepszy dzień w życiu, że nigdy nie czuła się tak spełniona – opowiada Łukasz Krawczyński z Fundacji Geremka. – O tej potrzebie wpływu, sprawczości dużo mówiły młode osoby, które zaangażowały się w przygotowanie naszej akcji – dodaje Michalina Bieńko z zespołu Fundacji.  

Celem kampanii jest dotarcie z informacją o wyborach do Parlamentu Europejskiego do najmłodszych wyborców i wyborczyń, pokazanie im, że głos 9 czerwca ma znaczenie i przełożenie na ich codzienne życie. Przede wszystkim chodzi o zmobilizowanie młodych Polek i Polaków do głosowania. To ważne, bo tylko 39,5% 18-24-latków mówi, że zdecydowanie weźmie udział w czerwcowych eurowyborach (wśród wyborców powyżej 55 roku życia udział zapowiada 70%). Średnia deklarowana frekwencja w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Polsce to ok. 55,5% (sondaż IBRiS dla “Wydarzeń” Polsatu opublikowany 22.05.2024 r.). Rzeczywista może jednak okazać się zdecydowanie niższa.  

Przy tworzeniu akcji wykorzystaliśmy doświadczenia z międzynarodowego projektu Born in EU (Urodzeni w UE), który w Fundacji prowadziliśmy od 2021 r. Przez te lata wypracowaliśmy język mówienia o Unii Europejskiej, w taki sposób, żeby to było bliskie młodym. W ostatnim roku wspólnie z organizacjami partnerskimi z Grecji, Hiszpanii, Niemiec i Włoch przeprowadziliśmy warsztaty z grupą 600 młodych osób, które pozwoliły poznać podejście młodych do Unii Europejskiej, motywacje do udziału w wyborach i bariery, które przed głosowaniem ich powstrzymują. Zebrane insighty pogłębialiśmy i weryfikowaliśmy w ostatnich tygodniach z grupą fokusową studentów i młodych osób w Polsce. To stało się punktem wyjścia do nagrania rolek (krótkich filmików) profrekwencyjnych, co mogliśmy zrobić dzięki finansowaniu z grantu Fundacji im. Stefana Batorego.       

– Naturalną dla młodych wolność podróżowania, studiowania można stracić – pokazujemy to na przykładzie Wielkiej Brytanii i konsekwencji brexitu. Nawet jeśli spieramy się o politykę klimatyczną UE, to faktem jest, że Unia prowadzi najbardziej ambitną batalię o klimat na świecie. O równouprawnienie również – przykładowe tematy poruszane w akcji wymienia Aleksandra Saczuk, prezeska Fundacji Geremka i dodaje: – Przez kampanię próbujemy pokazać młodym ludziom, że ten skomplikowany Parlament Europejski i Unia Europejska mają wpływ na ich codzienne życie. Nawet jeśli wśród kandydatów i kandydatek na eurposłów trudno jest młodym osobom wskazać osoby, które w pełni reprezentują ich pokolenie czy potrzeby, to motywujemy do znalezienia i zagłosowania na tych najbardziej, ich zdaniem, eurokompetentnych. Nie straszymy, ale mówimy, żeby poszli na wybory i sami urządzili Parlament Europejski, tak jak sami chcą decydować, jak będzie wyglądał ich pokój czy mieszkanie.  

Więcej na profilach projektu BORN in EU na Instagramie i Facebooku oraz poniżej.         

Prawa wyborcze

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez BORN IN EU (@bornineu)

Równouprawnienie

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez BORN IN EU (@bornineu)

Fact-check 1

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez BORN IN EU (@bornineu)

Urządź PE po swojemu

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez BORN IN EU (@bornineu)

Fact-check 2

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez BORN IN EU (@bornineu)

Wolność

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez BORN IN EU (@bornineu)

Bezpieczeństwo

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez BORN IN EU (@bornineu)

Fact-check 3

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez BORN IN EU (@bornineu)

Klimat

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez BORN IN EU (@bornineu)

Finansowanie

Projekt współfinansowany jest przez Fundację im. Stefana Batorego w ramach programu Dotacje na Demokrację [nr wniosku 25474/2024].

Wróć do: Aktualności

Korzystamy z ciasteczek. Więc informacji tutaj: polityka prywatności. 

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close