Przystanek: EDUKACJA
Polska od 20 lat należy do Unii Europejskiej. To znaczy, że my – tak samo, jak np. Francuzi, Czesi, Portugalczycy – tworzymy UE. Co z tego dla nas wynika? Jaki UE ma wpływ na nasze życie? Wartości europejskie – co się za tym kryje? Jakie prawa przysługują nam jako obywatelom i obywatelkom Unii Europejskiej? Chcesz znaleźć odpowiedzi na te pytania i poruszyć te tematy w szkole, ale nie wiesz jak? Zgłoś się do udziału w projekcie Przystanek: Edukacja!
Projekt skierowany jest do osób odpowiedzialnych za edukację młodych Polek i Polaków oraz ich uczennic i uczniów – młodych osób urodzonych już w Unii Europejskiej, dla których bycie częścią UE jest czymś naturalnym i oczywistym, a jednak często niezrozumiałym i odległym.
W projekcie uczestniczą uczennice i uczniowie szkół podstawowych (klasy 7-8) i szkół ponadpodstawowych oraz ich nauczycielki i nauczyciele. Szukamy osób aktywnych w swoich szkołach lub społecznościach lokalnych. Takich, które już są liderami albo chcą nimi zostać.
Projekt obejmuje dwa weekendowe zjazdy, odbywające się w największym mieście dla danego regionu.
Warsztaty odbywają się w podziale na dwie grupy – uczniowską i nauczycielską – pracujące w tym samym czasie w osobnych salach. Warsztaty koncentrują się na tym, co praktyczne i jak to dalej można wykorzystać w swojej szkole oraz jak zaangażować innych do rozmowy, nie tylko o Unii Europejskiej.
Biorąc udział w projekcie, dowiesz się:
- jak skutecznie przeciwdziałać dyskryminacji i dezinformacji,
- jaki wpływ na nasze życie ma Unia Europejska,
- co tak naprawdę kryje się pod pojęciem wartości europejskich i czym jest Karta Praw Podstawowych,
- i jak o tym wszystkim rozmawiać z innymi.
Aby wziąć udział w projekcie, należy utworzyć czteroosobowy zespół, składający się z 2 uczniów/uczennic oraz 2 nauczycieli/nauczycielek. Czteroosobowy zespół ze szkoły wypełnia jeden formularz zgłoszeniowy. Do udziału w projekcie zaprosimy 6 zespołów z danego regionu.
Udział w projekcie jest bezpłatny. Organizator zapewnia wyżywienie, a zespołom spoza miasta, w którym odbywają się warsztaty, opłaca noclegi, a także zwraca koszty dojazdu.
Projekt Przystanek: Edukacja jest odpowiedzią na problemy dotyczące braku rzetelnej informacji o Unii Europejskiej, negowania wartości UE jako gwaranta praworządności, dyskryminacji i wynikającego z niej braku poszanowania dla podstawowych praw i godności UE.
Głównym celem projektu Przystanek: Edukacja jest kreowanie i wzmacnianie środowisk lokalnych w lepszym zrozumieniu roli Unii Europejskiej oraz zapisów Karty Praw Podstawowych.
A wśród celów pośrednich można wymienić m.in.:
- aktywizowanie środowisk lokalnych do aktywności na rzecz UE i przestrzegania Karty Praw Podstawowych,
- budowanie wiarygodności liderów kształtujących opinię w środowisku lokalnym,
- kreowanie szkoły otwartej, wolnej bez przemocy.
I edycja. Przystanek: Edukacja w Lublinie
Pierwsza edycja projektu Przystanek: Edukacja odbyła się wiosną 2024 r. w Lublinie i obejmowała dwa weekendowe zjazdy. W projekcie wzięło udział 6 zespołów z lubelskiego i województw ościennych: 2 zespoły ze szkół podstawowych i 4 zespoły ze szkół ponadpodstawowych.
Warsztaty poprowadziły i poprowadzili: Aleksandra Saczuk, Mateusz Wojcieszak, Katarzyna Lipka, Piotr M. Kaczyński, Wiktoria Dudek i Kristina Jonauskaite.
Zjazdy obejmowały również wspólne działania integracyjne oraz zwiedzanie Lublina.
Relacje z obu zjazdów można przeczytać tutaj: I zjazd, II zjazd.
Przystanek: Edukacja w Białymstoku
Przystanek: Edukacja zawita do Białegostoku, nasze zaproszenie kierujemy do szkół podstawowych (klasy 7-8) i ponadpodstawowych z województwa podlaskiego i województw ościennych.
Szukamy osób aktywnych w swoich szkołach (np. zaangażowanych w samorząd uczniowski, wolontariat) lub społecznościach lokalnych (np. działających w młodzieżowych radach gminy). Takich, którzy już są liderami albo chcą nimi zostać.
Przystanek obejmuje dwa weekendowe zjazdy:
- 23-24 listopada 2024,
- 7-8 grudnia 2024.
Podczas zjazdów będziemy pracować warsztatowo, podzieleni na dwie grupy – uczniowską i nauczycielską. W każdej będziemy koncentrować się na tym, co praktyczne i jak to dalej można wykorzystać w swojej szkole oraz jak zaangażować innych do rozmowy, nie tylko o Unii Europejskiej.
Przystanek: Edukacja w Łodzi
I zjazd projektu Przystanek: Edukacja w Łodzi odbył się w weekend 26-27 kwietnia 2025. Grupy – uczniowska i nauczycielska – zmierzyły się z takimi zagadnieniami, jak dialog i budowanie relacji, wartości europejskie i prawa człowieka, a także identyfikowanie i przeciwdziałanie dezinformacji.
Pierwszego dnia po zajęciach wybraliśmy się na spacer po ul. Piotrkowskiej z przewodnikiem Mateuszem Anielakiem, który opowiadał o historii samej ulicy i jej mieszkańców. Podziwialiśmy architekturę, zaglądaliśmy w zakamarki, odkrywaliśmy podwórka i miejsca, do których sami zapewne nigdy byśmy nie zajrzeli. Spacer zakończyliśmy w Parku Staromiejskim, zwanym również Parkiem Śledzia. Miejsce to – tętniące dziś życiem – jest także miejscem pamięci o najbardziej tragicznym okresie w historii miasta.
W dniach 10 i 11 maja 2025 odbył się drugi zjazd do projektu Przystanek: Edukacja w Łodzi. W ciągu tych dwóch dni kontynuowaliśmy pracę w grupach, uczniowskiej i nauczycielskiej. Ćwiczyliśmy zasady skutecznego dialogu w praktyce pod przewodnictwem Mateusza Wojcieszaka z Fundacja Pole Dialogu. Eksplorowaliśmy również zagadnienia dotyczące wrażliwości kulturowej i antydyskryminacji z Wiktorią Dudek i Kristiną Jonauskaite ze Stowarzyszenia Homo Faber.
A co jest największą wartością? Zdobywamy wiedzę i rozwijamy umiejętności, a przy tym dobrze spędzamy czas. Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy!
O projekcie można było przeczytać w artykule „Jesteśmy z Europy„, który ukazał się 26 marca 2025 w łódzkim wydaniu „Gazety Wyborczej”.
Finansowanie
Projekt współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities”, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani organ decydujący nie ponoszą za nie odpowiedzialności.