Aktualności
5 stolików tematycznych, ponad 170 osób, ponad 120 propozycji rozwiązań. Ponad 20 organizatorek i organizatorów. Niezliczone godziny przygotowań, rozmów, szukania punktów wspólnych. To bilans Szczytu Edukacyjnego SOS dla Edukacji, który odbył się 27 stycznia w Centrum Nauki Kopernik. Też tam byliśmy!
Spotkaliśmy się w gronie przedstawicielek i przedstawicieli organizacji społecznych, ugrupowań politycznych, środowisk akademickich, samorządów lokalnych, związków zawodowych, nauczycieli, nauczycielek, rodziców i młodzieży, by ponad podziałami rozmawiać o tym, co jest teraz najpilniejsze, a co najważniejsze w dłuższej perspektywie. Zastanawialiśmy się wspólnie, jak zrealizować zawartą w Obywatelskim Pakcie dla Edukacji wizję szkoły i zaczniemy pracę nad konkretnymi rozwiązaniami organizacyjnymi i prawnymi.
Szczyt Edukacyjny stworzył możliwość, by poszczególne grupy związane z edukacją mogły wysłuchać się nawzajem i zrozumieć swoje racje. Uczestniczki i uczestnicy zaproponowali ponad 120 rozwiązań programowych, organizacyjnych i prawnych, a wśród nich między innymi:
- wprowadzanie systemowych zachęt do realizacji projektów edukacyjnych i społecznych we współpracy ze społecznością lokalną;
- wypracowanie nowego podejścia do pensum z udziałem wszystkich zainteresowanych – zmiana definicji pensum na czas spędzany na pracę z dzieckiem;
- nauczanie problemowe o wyzwaniach współczesnej Polski i świata – podejście całościowe (whole-school approach), a nie odrębne nowe przedmioty;
- powołanie ogólnopolskiego Rzecznika Praw Ucznia i Uczennicy;
- zmiany w podstawie programowej – nacisk na rozwijanie kompetencji miękkich uczennic i uczniów.
Każde z rozwiązań było szeroko dyskutowane, tak aby wychwycić szanse i ryzyka.
Zespół SOS dla Edukacji nie zwalnia tempa. Opracowujemy propozycje rozwiązań i głosy z dyskusji. W najbliższych miesiącach planujemy konsultacje i lokalne debaty. Równolegle będziemy zamawiać ekspertyzy prawne, które pomogą skutecznie wprowadzić proponowane i uzgodnione projekty zmian w życie. Mamy nadzieję, że głosy ze Szczytu Edukacyjnego wybrzmią też w programach ugrupowań przed najbliższymi wyborami.
W pracach przy stolikach na równi z osobami dorosłymi brała udział młodzież, która otwarcie dzieliła się swoją perspektywą. Młodzi ludzie podkreślali, że szczególną trudnością jest dla nich permanentny stres związany z ocenami, sprawdzianami, egzaminami i brakiem czasu. Potrzebują więcej wsparcia w nabywaniu kompetencji uczenia się i przygotowaniu do współczesnych wyzwań, a mniej uczenia się na pamięć, rutynowych zadań domowych czy testów wynikających z przeładowanej podstawy programowej i przestarzałego systemu nauczania oraz oceniania.